دیسک گردن

درمان دیسک گردن

فتق دیسک ناحیه گردن: cervical herniated disc

تحت فشار بودن عصب (رنگ زرد): pinched nerve yellow

دیسک گردن زمانی به وجود می‌آید که مواد داخل یکی از دیسک‌های گردن به سمت بیرون هدایت شود و مسیر خود را به سمت لایه خارجی و محافظ دیسک پیدا کند که این امر باعث می‌شود به اعصاب ناحیه گردن فشار وارد شود و به این ترتیب شما دچار علائم و نشانه های درد خواهید شد.

علل شایع دیسک گردن چیست؟

برخی از علل شایع دیسک گردن به شرح زیر است:

• معمولا نامناسب بودن حالت گردن و بد شکلی آن و به عبارتی قوز کمر که تحت عنوان خم شدن سر به سمت جلو و گرد شدن شانه ها توصیف می‌شود در بروز دیسک گردن نقش دارد.
  • ضرب دیدگی گردن و وارد شدن فشار بسیار زیاد به ستون فقرات یکی دیگر از عوامل بروز دیسک گردن است. برخی از فعالیت‌های جسمانی از قبیل ورزش‌هایی که تماس جسمانی در آنها بالا است، آسیب دیدگی ناشی از ضربه مداوم به گردن و دست یا کار سخت در بروز دیسک گردن نقش دارند. این نوع فعالیت‌های جسمانی سنگین می‌توانند باعث از بین رفتن پوسته خارجی دیسک شوند و شما دچار فتق ناگهانی دیسک گردن خواهید شد.

علائم و نشانه های دیسک ناحیه گردن چیست؟

علائم و نشانه های شایع دیسک ناحیه گردن به شرح زیر است:

• فشرده شدن عصب در ناحیه گردن
  • درد یا سفتی گردن که معمولا باعث ناتوانی بیمار برای تکان دادن گردن در جهات مختلف از قبیل چرخاندن سر، خم کردن آن به یک طرف یا کشش آن می‌شود.
  • درد انتشار دهنده به بازوها، دست‌ها و کتف و قفسه سینه
  • تغییرات حسی از قبیل سوزن سوزن شدن، بی حسی و احساس فرو رفتن سوزن در بدن
  • فلج یا ضعف عضلانی. در صورتی که دیسک فتق یافته بدتر شود و فشار زیادی را به اعصاب ناحیه گردن وارد کند این اختلال باعث ضعف شدید عضلات یا ناتوانی در استفاده از آنها به طور صحیح خواهد شد. این وضعیت نشان می‌دهد که یک مشکل بسیار جدی در ناحیه گردن وجود دارد و شما باید به پزشک مراجعه کنید.

فیزیوتراپی برای درمان دیسک گردن علائم و نشانه های دیسک ناحیه گردن

فیزیوتراپی شامل برخی از روش‌های درمانی برای کاهش درد و گرفتگی عضلات است تا شما بتوانید از یک برنامه ورزشی برای تقویت و کشش عضلات گردن خود استفاده کنید. در فیزیوتراپی از روش‌ها و تمرینات ورزشی خاصی استفاده می‌شود. جالب است بدانید که طول درمان در همه افراد یکسان نیست و ممکن است برنامه درمان یک فرد کوتاه تر از فرد دیگر باشد.

هدف از انجام فیزیوتراپی چیست؟

برنامه فیزیوتراپی اهداف زیر را دنبال می‌کند:

• کاهش درد و سفتی عضلات گردن
  • بهبود دامنه حرکات سر و گردن
  • تقویت حرکات گردن و عضلات اطراف آن
  • استفاده از برخی روش‌ها برای جلوگیری از عود درد

حتی اگر امکان درمان درد به طور کامل وجود نداشته باشد فیزیوتراپی می‌تواند نقش مهمی را در بهبود حالت گردن و افزایش عملکرد آن برای انجام حرکات روزمره انجام دهد.

چه موقع انجام فیزیوتراپی توصیه می‌شود؟

فیزیوتراپی برای درمان دیسک گردن در برخی موارد توصیه می‌شود که به شرح زیر می‌باشند:

• درمان درد مزمن اما نامشخص گردن توسط فیزیوتراپی امکان پذیر است. در صورتی که درد گردن مدت زیادی طول بکشد یا پس از بهبود دوباره عود کند تشخیص منبع اصلی درد یا مکانیسم درد می‌تواند دشوار باشد. حتی فیزیوتراپی می‌تواند بدون تشخیص علت درد به تقویت عضلات گردن به منظور محافظت بیشتر از ستون فقرات ناحیه گردن و مقاومت شما نسبت به درد کمک کند.
  • برخی از انواع آسیب دیدگی‌ها از قبیل ضرب دیدگی شدید می‌تواند باعث آسیب رساندن به بافت نرم گردن و مفاصل آن شود و منجر به بروز درد یا سفتی عضلات گردن شود که ممکن است چندین هفته یا حتی چندین ماه طول بکشد. برنامه فیزیوتراپی می‌تواند به کاهش درد و بهبود عملکرد گردن و بازگرداندن آن به حالت عادی کمک کند.
  • برخی از انواع عمل جراحی که بر روی گردن انجام می‌شود می‌تواند تا چند هفته یا چند ماه باعث بروز درد و سفتی عضلات گردن شود. به عنوان مثال دیسککتومی ‌با فیوژن ستون فقرات ناحیه گردن عملی است که در آن دو یا چند عدد مهره در ناحیه گردن به هم متصل می‌شوند که این امر بر نحوه حرکت کردن عضلات گردن و عضلات قسمت فوقانی کمر تاثیر می‌گذارد. در این شرایط فیزیوتراپی می‌تواند به رفع سفتی گردن، افزایش عملکرد آن یا جلوگیری از اسپاسم دردناک عضلات جلوگیری کند.

فیزیوتراپی برای گردن در موارد دیگری نیز به عنوان بخشی از برنامه درمان سایر بیماری‌ها و اختلالات توصیه می‌شود. برخی از مدالیته هایی که در فیزیوتراپی دیسک گردن ممکن است استفاده شود به شرح زیر است:

شاک ویو: شاک ویو  یک دستگاه است که در ارتوپدی، فیزیوتراپی، پزشکی ورزشی، اورولوژی و دامپزشکی و درمان خار پاشنه مورد استفاده قرار می گیرد. مزایای اصلی این روش، کاهش سریع درد و بازیابی تحرک بدن می باشد. این موارد و همچنین غیر جراحی بودن این روش و عدم نیاز به مسکن، باعث شده است که شاک ویو تراپی به روش درمانی ایده آلی برای تسریع بهبودی و درمان عوارض مختلفی که درد مزمن و حاد ایجاد می کنند، تبدیل شود.

لیزر : قبل از اختراع روش‌های مختلف تصویربرداری، اطلاعات زیادی در مورد بهبودی فتق دیسک گردن موجود نبود. آزمایشات تصویربرداری، چیزی که تا مدت‌ها مورد ظن بود را تصدیق کردند، می‌توان به کمک لیزردرمانی، اندازه‌ی دیسک گردن را کاهش داده و حتی آن را از بین برد و بدین ترتیب فشار واردشده بر روی ریشه‌های عصبی را برداشت.

تحریک الکتریکی: الکتروتراپی به گروهی از مدالیته های درمانی در فیزیوتراپی گفته می شود که با استفاده از جریان الکتریکی انجام می گیرد.

این روش درمانی تنها قسمتی از بدن که دچار درد است را هدف قرار داده و از این طریق به کاهش درد کمک می کند.

در دستگاه های الکتروتراپی از امواج صوتی، امواج الکترومغناطیسی و جریان الکتریکی برای تحریک اعصاب و عضلات و کمک به درمان و تسکین درد استفاده می شود. الکتروتراپی راهکاری موثر در تسکین دردهای مزمن اسکلتی_عضلانی و عصبی است.

طب سوزنی: طب سوزنی عملکرد بدن را بهبود می‌بخشد و با تحریک مکان‌های آناتومیک خاص (که معمولاً با نام نقاط طب سوزنی شناخته می‌شوند)، فرایند طبیعی خود درمانی بدن را ارتقاء می‌دهد. رایج‌ترین روش تحریک نقاط طب سوزنی، استفاده از سوزن‌های ظریف و استریل و قرار دادن آنها در داخل پوست است. ممکن است استفاده از فشار، گرما و یا تحریک الکتریکی اثرات درمان را افزایش دهد. تکنیک‌های دیگری که برای تحریک نقاط طب سوزنی مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از: ماساژ دستی، استفاده از فتیله داغ یا گرما درمانی، حجامت و استفاده از داروهای گیاهی موضعی و پمادها

• درمان دستی ستون فقرات، ماساژ درمانی و حرکت دادن ستون فقرات
  • تراکشن که باعث می‌شود فشار از روی ستون فقرات برداشته شود و باعث رفع درد شود.
  • استفاده از کمپرس سرد و گرم در ابتدای شروع برنامه درمان برای کاهش التهاب توصیه خواهد شد.

ورزش درمانی

انجام دادن برخی تمرینات ورزشی و کششی به کاهش درد و گرفتگی عضلات گردن کمک خواهند کرد. در صورتی که انجام دادن هر یک از تمرینات ورزشی مخصوص گردن باعث بروز درد بیشتر شده باشد باید از ادامه دادن آنها خودداری کنید و سعی کنید از تمرینات دیگری استفاده کنید. احساس درد در بازوها نگران کننده است و در صورتی که شما این مورد را تجربه کردید باید هرچه زودتر از ادامه دادن تمرینات ورزشی خود اجتناب کنید. هدف از انجام دادن تمرینات ورزشی مخصوص گردن بهبود علائم و نشانه های شما است. این امر بدین معنا است که وقتی شما به انجام هر یک از این تمرینات می‌پردازید می‌خواهید که علائم و نشانه های خود را به مرکز یعنی به ستون فقرات بکشانید و به جای آنکه آنها را در دست و بازوی خود احساس کنید آنها را در ستون فقرات خود حس نمائید. اگر این فرایند از طریق انجام تمرینات ورزشی مخصوص گردن محقق شد یعنی این تمرینات ورزشی برای شما موثر بوده است.

تمرین پایین آوردن چانه

پایین آوردن چانه:   chin tucks

انجام دادن این تمرین ورزشی به بهبود قدرت عضلات چرخاننده قسمت جلوی گردن کمک می‌کند و از میزان خم شدن سر به سمت جلو و گرد شدن شانه ها پیشگیری خواهد کرد. برای انجام دادن این تمرین ورزشی باید به صورت زیر عمل کنید:

• با حفظ حالت صحیح بدن خود بنشینید یا بایستید.
  • گردن خود را به سمت عقب بکشید و به صورت همزمان چانه خود را به سمت پایین بکشید.
  • حدود دو تا سه ثانیه در این حالت بمانید.
  • گردن خود را رها کنید و اجازه بدهید به سمت جلو هدایت شود.
  • این تمرین را ده بار تکرار کنید.

حرکت کشش گردن با حوله

کشش گردن با حوله:

انجام دادن این تمرین ورزشی می‌تواند به رفع علائم و نشانه های درد کمک کند و باعث شود مواد دیسک به جای خود برگردند. در صورتی که این حرکت کششی باعث بروز درد بیشتر شده باشد باید از ادامه دادن این تمرین ورزشی خودداری کنید. برای انجام این تمرین ورزشی باید به صورت زیر عمل کنید:

• در قسمت انتهای یک صندلی بنشینید و بدن خود را به صورت صاف نگه دارید و یک عدد حوله را دور گردن خود بیاندازید.
  • اکنون ستون فقرات خود را به سمت بالا بکشید و در امتداد پشتی صندلی بکشید.
  • حوله را با دو دست خود نگه دارید تا از گردن شما محافظت شود.
  • این تمرین ورزشی را ۵ تا ۱۰ بار تکرار کنید.

کشش یک بازو در امتداد دیوار

کشش یک بازو در امتداد دیوار

انجام دادن این تمرین ورزشی به کشش ناحیه قفسه سینه به سمت بیرون کمک می‌کند و باعث می‌شود سفتی و گرفتگی گردن برطرف شود و گردن در حالت مناسبی قرار بگیرد. آزاد سازی  عضلات قفسه سینه به شما کمک می‌کند در شرایط بهتری قرار بگیرید و از میزان درد شما کاسته شود. برای انجام دادن این تمرین ورزشی باید به صورت زیر عمل کنید:

• در نزدیکی یک دیوار قرار بگیرید و یک بازوی خود را به سمت عقب بکشید به نحوی که کف دست شما روی دیوار قرار بگیرید.
  • اکنون به سمت جلو خم شوید و به آرامی از بازوی خود که در امتداد دیوار قرار دارد فاصله بگیرید.
  • باید کشش را در ناحیه قفسه سینه خود احساس کنید.
  • حدود ۳۰ ثانیه در این حالت بمانید.
  • این تمرین ورزشی را با سمت دیگر خود انجام دهید.

مطمئن شوید که به کشش شانه و قفسه سینه خود می‌پردازید. کمی زاویه حالت بدن خود را به سمت بالا تغییر دهید تا بتوانید عضلات قفسه سینه خود را بیشتر بکشید. در صورتی که دچار هر گونه دردی شدید از انجام دادن این تمرین ورزشی خودداری کنید و سعی کنید به انجام تمرینات ورزشی دیگری بپردازید.

حرکت کشش عضله ذوزنقه‌ای فوقانی

کشش عضله ذوزنقه‌ای فوقانی

انجام دادن این تمرین ورزشی به رفع علائم و نشانه های شما و بهبود توانایی حرکتی شما کمک خواهد کرد. برای انجام دادن این تمرین ورزشی باید به صورت زیر عمل کنید:

• در حالت نشسته یا ایستاده قرار بگیرید.
  • یکی از دست‌های خود را روی سمت مخالف سر خود قرار دهید یعنی دست راست شما روی سمت چپ سرتان قرار بگیرد.
  • اکنون سرتان را به سمت گوش خود بکشید.
  • از دست خود برای کشیدن گردن به سمت پایین و احساس فشار بیشتر استفاده کنید.
  • حدود ۳۰ ثانیه در این حالت بمانید و ۲ تا ۳ بار به انجام این تمرین ورزشی بپردازید.

حرکت کشش سر شانه ها توسط طناب مخصوص

حرکت کشش سر شانه ها توسط طناب مخصوص ورزشی

این تمرین ورزشی به پایدار کردن و تقویت عضلات قسمت میانی کمر کمک می‌کند و باعث بهبود حالت بدن خواهد شد. برای انجام دادن این تمرین ورزشی باید به صورت زیر عمل کنید:

• در یک حالت مناسب قرار بگیرید.
  • طناب مخصوص ورزشی را با هر دو دست خود نگه دارید. میزان سفتی طناب ورزشی به سطح قدرت شما بستگی دارد. آرنج خود را صاف کنید و بازوهای خود را مقابل بدن‌تان قرار دهید.
  • باید بتوانید جمع شدن و به هم فشرده شدن عضلات بین کتف خود را احساس کنید.
  • تا جایی که می‌توانید دست‌های خود را به سمت بیرون هدایت کنید. احساس درد در عضلات طبیعی است اما اگر درد در ناحیه گردن یا بازوها احساس شد باید دست نگه دارید.
  • از بالا انداختن شانه‌های خود به سمت گوش خودداری کنید.
  • این تمرین ورزشی را ۲۰ مرتبه تکرار کنید و به تدریج سعی کنید تعداد دفعات انجام آن را به ۳۰ برسانید.
  • به تدریج و با تقویت عضلات خود زمان بیشتری را به انجام دادن این تمرین ورزشی اختصاص دهید و سعی کنید این تمرین ورزشی را با چالش بیشتری انجام بدهید. به عنوان مثال می‌توانید میزان سفتی طناب ورزشی را افزایش دهید.

در نهایت به اصلاح حالت بدن خود بپردازید

اگر به فکر اصلاح حالت قسمت بالا تنه خود نباشید مشکل شما بهبود نخواهد یافت و حتی ممکن است بدتر شود.

کلینیک فیزیوتراپی آرتان با استفاده از دستگاه پیشرفته شرکت نوین و  کادر مجرب آماده ارائه خدمات به بیماران عزیز می باشد .

فیزیوتراپیست بهناز تربیت فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو انجمن علمی فیزیوتراپی ایران-  ن.ف. 2912

آدرس : ونک – خیابان ملاصدرا – بین خیابان شیراز و شیخ بهایی – ساختمان پزشکان ملاصدرا – پلاک 109 طبقه پنجم واحد 504

تلفن همراه : 09124945139