خارپاشنه و درمان آن با فیزیوتراپی

خار پاشنه

یکی از شایع ترین عوامل زمینه ساز درد پاشنه پا خار پاشنه است که نوعی زایده استخوانی در ناحیه استخوانی پاشنه پا بوده و موجب ایجاد درد و ناراحتی کف پا می شود.

در این عارضه لیگامان هایی که از ابتدا تا انتهای کف پا کشیده شده و متصل کننده استخوان پاشنه پا به پنجه و انگشتان هستند دچار آسیب و درد می شوند.

خار پاشنه سبب التهاب کف پا شده که عامل اصلی ایجاد درد در حین راه رفتن در مبتلایان به این عارضه است.

شدت در در مرکز پاشنه یا لبه داخلی پا بیشتر از سایر نقاط کف پا بوده و اغلب با راه رفتن و وارد آمدن فشار به کف پا تشدید می شود.

راه رفتن روی سطوح سخت و ناهموار نیز که فشار زیادی به کف پا وارد می کند مشکلات ناشی از خار پاشنه را افزایش می دهند.

پزشک معالج در کنار معاینه فیزیکی و گرفتن شرح حال از بیمار از روش هایی همچون ام آر آی برای تشخیص دقیق بیماری و شدت آن استفاده می کند.

خار پاشنه می تواند وضعیت طبیعی بدن حین راه رفتن را تغییر دهد و در دراز مدت عوارضی همچون کمردرد و زانودرد را به همراه داشته باشد.

این بیماری در صورت مزمن شدن ممکن است موجب رسوب کلسیم در محل اتصال فاشیا شده که خود می تواند وضعیت بیماری را تشدید کند.

علائم خار پاشنه

• درد پاشنه و کف پا که در ابتدای حرکت بیشتر است.
  • التهاب پاشنه و کف پا
  • اختلال در راه رفتن طبیعی (درد شدیدی که حین راه رفتن ایجاد می شود سبب لنگیدن فرد می شود)
  • درد و سفتی پاشنه پا
  • احساس سوزش یا درد در پایین پا

خار پاشنه

عوامل افزایش دهنده خطر

• وارد شدن فشار بیش از حد یا آسیب‌ به‌ بافت‌ پاشنه پا
  • چرخش غیر طبیعی پاها هنگام راه رفتن
  • پوشیدن کفش نامناسب و غیر استاندارد
  • پیاده روی و ایستادن به مدت طولانی (مشاغلی که با ایستادن به مدت طولانی همراهند خطر بروز خار پاشنه پا را به همراه دارند)
  • کوتاهی عضلات و بافت نرم
  • صافی کف پا
  • اختلالات آناتومیک پا
  • سفتی و خشکی تاندون آشیل
  • اضافه وزن وزن

درمان خار پاشنه

امروزه روش های متعددی برای درمان خار پاشنه توصیه می شود که به جرئت می توان گفت فیزیوتراپی بهترین درمان خار پاشنه است.

فیزیوتراپی موثرترین و کم عارضه ترین روش درمانی در انواع آسیب های ارتوپدی است که توسط متخصص فیزیوتراپی ارائه می شود.

فیزیوتراپیست از مدالیته های مختلفی همچون ماساژ درمانی ، شاک ویو تراپی ، لیزرتراپی  و تمرین درمانی برای درمان خار پاشنه بهره می برد.

شاک ویو تراپی یکی از مدالیته های موثر فیزیوتراپی در درمان خار پاشنه پا است که در کلینیک فیزیوتراپی آرتان به بیماران عزیز ارائه می شود.

شاک ویو بطور موثر درد و التهاب را کاهش داده و به درمان خار پاشنه کمک می کند.

فیزیوتراپیست تمرینات کششی مخصوصی را برای درمان خار پاشنه پا تنظیم و نحوه انجام آن ها را به بیمار آموزش می دهد.

ممکن است فیزیوتراپیست استفاده از کفی های طبی و یا پد های طبی مخصوص خار پاشنه را نیز پیشنهاد دهد.

سایر روش های درمانی

• بیمار باید سطح فعالیت های خود را کاهش داده و از انجام فعالیت هایی که نیازمند راه رفتن و ایستادن به مدت طولانی هستند اجتناب کند.
  • کاهش وزن در افرادی که دچار اضافه وزن هستند کمک زیادی به روند بهبودی این آسیب می کند.
    کاهش وزن فشاری که به کف پا وارد می شود را کاهش داده و از درد و التهاب پاشنه پا می کاهد.
  • گرم کردن پا با استفاده از کمپرس گرم و یا قرار دادن پا در آب گرم می تواند به کاهش درد پاشنه پا کمک کند.
  • استفاده از کمپرس سرد نیز به کاهش التهاب کمک می کند.
  • برای کاهش درد می توان از داروهای ضد درد و ضد التهاب استفاده کرد و در صورت احساس درد شدید و ناتوان کننده تزریق استروئید ها می تواند مشکلات بیمار را کاهش دهد.
  • اوزون تراپی نیز از دیگر روش های درمانی خار پاشنه پا است که با تزریق مخلوط مشخصی از اکسیژن و اوزون به داخل بافت آسیب دیده انجام می گیرد.
  • در صورتی که روش های ذکر شده تاثیری در بهبود خار پاشنه نداشته باشند عمل جراحی ضروری می باشد.

عزیزانی که به دلیل مشکلات ناشی از بیماری نمی توانند به کلینیک فیزیوتراپی مراجعه کنند می توانند از خدمات فیزیوتراپی آرتان در منزل برای درمان خار پاشنه بهره ببرند.

تلفن همراه : 09124945139